طراحی

طراحی نما باهاوس

طراحی نما باهاوس

معماری باهاوس ابتدا در اوایل قرن بیستم با هدف بازسازی جامعه پس از جنگ جهانی اول توسط والتر گروپیوس ابداع گردید. معماری باهاوس بر خلاف سبک های پیش از خود همانند طراحی نما به سبک ویلا کلاسیک و نما نئوکلاسیک بیشتر بر عملگرایی تاکید می نماید و به عبارت بهتر می بایست اشاره نماییم که در معماری باوهاوس با ترکیب هنرهای زیبا، صنایع دستی، معماری، طراحی داخلی و تکنولوژی به طراحی منطقی و کاربردی خواهیم رسید که از عملکرد پیروی می نماید. با تاثیر باهاوس بر توسعه مدرنیسم در دهه پنجاه میلادی، معماری باهاوس به سبک بین المللی برای طراحی ویلا و طراحی نما تبدیل گردیده است. برای اینکه درک بهتری از این سبک معماری داشته باشیم و درباره طراحی نما به این سبک بدانیم در ادامه به بررسی جزیی از طراحی نما باهاوس خواهیم پرداخت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

نما باهاوس چیست؟

نما باهاوس چیست

نما باهاوس چیست

طراحی نما باهاوس یکی از انواع طراحی نمای مدرن می باشد که نام آن از دو بخش باو به معنی آپارتمان و هاوس یعنی خانه تشکیل می شود. نما باهاوس نمای بیرونی می باشد که عملکرد گرایی در طراحی نما اهمیت زیادی دارد و همانطور که پیشتر گفته ایم نمای باهاوس نمایی ساده و عملگراست که با هنر، صنایع دستی و فناوری ادغام گردیده است. نمای باهاوس دارای ویژگی هایی می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ویژگی های طراحی نما باهاوس

ویژگی های طراحی نما باهاوس

ویژگی های طراحی نما باهاوس

  • خطوط طراحی تمیز و اشکال هندسی: طراحی نما باهاوس اغلب با خطوط تمیز و افقی طراحی می شود و یا نما به شکل اشکال هندسی از جمله مستطیل و مربع می باشد. در این سبک معماری، طراحی نما به صورت ساده و بدون تزیینات اضافی صورت می گیرد.
  • سقف های فلت: ساختمان هایی که با استفاده از معماری باهاوس طراحی می شوند دارای سقف مسطح یا فلت هستند و روشی دیگری برای طراحی نما باهاوس با خطوط افقی تمیز می باشد.
  • سطح صاف: نمای باهاوس هیچ یک از تزیینات طراحی نما کلاسیک و نما نئوکلاسیک را ندارد و سطح صاف و بدون تزیین می باشد. با طراحی سطوح صاف سادگی ساختمان حفظ می گردد.
  • پالت رنگی خنثی: در طراحی نما رنگ نما اهمیت زیادی دارد و نما باهاوس از پالت رنگی خنثی برای طراحی بهره برده می شود. مخصوصا رنگ سفید که تاکیدی بر حس تمیز بودن و باز بودن فضا دارد.
  • پنجره و درب های بزرگ: نمای باهاوس دارای پنجره های بزرگ و به شکل نوارهای افقی طراحی می شوند که با نام پنجره های روبانی شناخته می شود. هدف از بهره گیری از پنجره های بزرگ افقی این است که نور به صورت حداکثری وارد ساختمان می شود و البته بین فضای داخل و فضای خارج با استفاده از این پنجره ها ارتباط برقرار می شود.
  • متریال مدرن: متریال به کار گرفته شده برای طراحی نما باهاوس شامل فولاد، شیشه و بتن می شود که گوشه ای از پیشرفت تکنولوژی اوایل قرن بیستم را به نمایش می گذارند و به زیبایی نمای مدرن می افزایند.
  • نامتقارن: درست است که در اکثر مواقع طراحان از خطوط تمیز و افقی استفاده می کنند ولی در برخی از مواقع با استفاده از هارمونی که بین عناصر و اشکال نامتقارن وجود دارد، می توان حس تعادلی در نمای ساختمان ایجاد شود که چشم نواز است.

پلان ویلا باهاوس

پلان ویلا باهاوس

پلان ویلا باهاوس

طراحی پلان ویلا به صورت پلان باز به ویلا و ساختمان اجازه می دهد که فضایی باز و انعطاف پذیر داشته باشد و فضای داخلی به صورت یکپارچه طراحی می شود تا امکان سازگاری در عناصر دکوراسیون داخلی با کمترین میزان مسدود شدن فضای عبور و مرور وجود داشته باشد و فضا به صورت کارآمد استفاده گردد. با توجه به اینکه در معماری باهاوس عملکرد اهمیت زیاد و در اولویت قرار دارد، به طور معمول در طراحی پلان در معماری باهاوس جایی برای عناصر غیر ضروری، پارتیشن های اضافی و عناصر تزیینی و زاید وجود ندارد.
پلان ساختمان باهاوس در اکثر مواقع به شکل مستطیل و مربع می باشند چرا که به سادگی، خطوط منظم، افقی و تمیز در طراحی به سبک باهاوس اهمیت داده می شود و از اصول اولیه این سبک از معماری است. پیشتر نیز اشاره کرده ایم که سقف در طراحی باهاش مسطح است و از این رو در پلان معماری باهاوس سقف تخت در نظر گرفته می شود تا تمیز بودن خطوط را به نمایش گذارد. در پلان نما باهاوس پنجره های بزرگ و عناصر شیشه ای به وفور استفاده می شود و نور کافی در فضای یکپارچه ساختمان فراهم می گردد. از طرفی با توجه به آنچه گفته ایم می بایست اشاره نماییم که معماری باهاوس به دلیل خطوط تمیز و تاکید بر عملگرایی و البته فضای باز نوعی طراحی ویلا مینیمال نیز می تواند به حساب آید.

پرسشهای متداول طراحی نما باهاوس

  1. طراحی نما باهاوس چیست؟ در معماری باهاوس کارکرد، سادگی و ترکیب هنرهای زیبا، صنایع دستی و فناوری از ویژگی های کلیدی به حساب می آیند و معماری باهاوس طراحی نما به این سبک را نسبت به معماری کلاسیک متمایز می نماید.
  2. ویژگی های طراحی نما باهاوس چیست؟ از ویژگی های طراحی نما باهاوس می توانیم به خطوط تمیز و افقی، به کارگیری اشکال هندسی در طراحی نما و پلان ساختمان، سقف مسطح، پنجر های بزرگ و افقی و بهره گیری از متریال مدرن اشاره نماییم.
  3. آیا امروزه نیز از طراحی نما باهاوس بهره برده می شود؟ بله، طراحی نما باهاوس بر روی طراحی نمای مدرن و طراحی نما معاصر تاثیر زیادی داشته است و از این رو امروزه نیز المان های این سبک طراحی در سازه های امروزه به کار گرفته می شود.
  4. چرا در طراحی نما باهاوس سقف ها مسطح هستند؟ خطوط تمیز و صاف و اشکال هندسی در طراحی نما باهاوس از اصول کلیدی معماری باهاوس به حساب می آید. از این رو سقفها به صورت مسطح طراحی می شوند تا این خطوط تمیز و افقی را تداعی کنند.
  5. پالت رنگی طراحی نما باهاوس چطور انتخاب می شود؟ در طراحی نما باهاوس از پالت رنگی خنثی به خصوص رنگ سفید بهره برده می شود و این پالت رنگی به فضا احساس بزرگ بودن و تمیز بودن القا می نماید.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

طراحی نما مجتمع مسکونی افتخاری

طراحی نما مجتمع مسکونی افتخاری

پروژه مسکونی مهندس افتخاری در زمینی به مساحت 320 مترمربع در شهر شهریار واقع شده است و شامل 5 طبقه مسکونی بر روی پیلوت بوده که در مجموع ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *