طراحی

طراحی ویلا گوتیک

طراحی ویلا گوتیک

اگر فیلم هری پاتر را دیده باشید می توانید به راحتی حدس بزنید سبک معماری گوتیک چیست. معماری گوتیک سبکی از معماری کلاسیک اروپا است که از اواسط قرن دوازدهم تا قرن شانزدهم ابتدا در طراحی کلیسا و سپس در طراحی نما و طراحی ویلا به کار گرفته شده است. معماری گوتیک سبکی مذهبی به حساب می آید که همواره در خدمت کلیسا بوده است و در بین دو دوره هنری رمانسک و رنسانس واقع شده است. کلیسا عقیده داشت که همه ارتباطات در زندگی در جهت خدا و برای خداوند است و از این عقیده در طراحی کلیسا ها بهره برده شده است. از این رو کلیساهایی که به سبک گوتیک طراحی شده اند بلند و به طور بی سابقه احساس سبک بودن را به بیننده القا می نمایند. از طرفی دیوارها باریک، برجها کشیده و سر مناره ها تیز می باشد و همانند هر ویلا کلاسیک تکرار و تاکید در این طراحی ساختمان تکرار می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

اگر کلیسای جامع کلن را دیده باشید، از ویژگی های سبک معماری گوتیک می توانیم به بناهایی با فضاهای غارمانند که دارای دیوارهایی است که با توری کاری از هم جدا می شوند اشاره نماییم. همچنین می بایست بیان نماییم ویژگی معماری گوتیک تنها به فضاهای غارمانند ختم نمی شود و شامل قوس های نوک تیز نیز می گردد. این نوع از طاق ها را حتی می توانید در معماری اسلامی در خاورمیانه مشاهده نمایید. اگر فکر می کنید امروزه معماری گوتیک منسوخ و بلا استفاده مانده است اشتباه می کنید.

قلعه هاگوارتز در هری پاتر

قلعه هاگوارتز در هری پاتر

سبک گوتیک نه به حجم گذشته ولی کم و بیش بسته به سلیقه کارفرما به صورت الهامی از سبک گوتیک توسط معماران حرفه ای در طراحی ویلا مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مایل هستید بیشتر درباره سبک گوتیک در معماری و البته طراحی ویلا بدانید با ما همراه شوید.

کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع کلن

المان طراحی نما گوتیک

المان طراحی نما گوتیک

المان طراحی نما گوتیک

5 مورد از ویژگی های منحصر به فرد طراحی ویلا به سبک گوتیک پنجره هایی بزرگ شیشه ای رنگی، طاق های نوک تیز، طاق های جناقی، تکیه گاه قوسی ( پشت بند های معلق)، تزیینات و توری کاری می باشد که بسته به مکان ساختمان، قدمت بنا و نوع ساختمان متفاوت خواهد بود. بسیاری از ما در عمارتها و ویلاهای سنتی این پنجره های شیشه ای رنگی را دیده ایم. این پنجره ها امروزه نیز در طراحی ویلا سنتی به کار گرفته می شوند. زمانی که نور از این پنجره های رنگی عبور می نماید زیبایی دوچندان به فضا می بخشد. در طراحی به سبک گوتیک از آهن برای ساخت اسکلت بنا و از سنگ برای ساخت بنا استفاده می شود. یکی از ویژگی های طراحی نما به این سبک توری کاری است که با استفاده از سنگ ها اقدام به طراحی توری هایی می شود که در اطراف پنجره، ستون ها، برج های ساختمان و طاق راهروها و غیره به کار گرفته می شود.

طراحی ویلا به سبک گوتیک

قلعه آغشت به سبک گوتیک

قلعه آغشت به سبک گوتیک

ویلاها اقامتگاه هایی در زمین بزرگ به حساب می آیند که برای رهایی از دغدغه های زندگی شهری مورد استفاده قرار می گیرند. زندگی شهری شلوغ و پر از ترافیک است از این رو بسیاری از ما برای رهایی از این شلوغی ها به طبیعت میرویم تا از این شلوغی ها، آلودگی هوا و سر و صدا رهایی یابیم. ویلاها مکانی برای استراحت کردن و تفریح هستند و طراحی ویلا به سبک گوتیک از این قاعده مستثنی نیست. البته می بایست اشاره کنیم امروزه طراحی ساختمان به طور کامل از معماری گوتیک تبعیت نمی کند بلکه از آن الهام گرفته می شود. طاق های بلند، سقف های نوک تیز، دیوارهای توری کاری شده از سنگ در طراحی نما از جمله ویژگی های این سبک به حساب می آید که امروزه در طراحی ویلا کاربرد دارد. البته شاید قلعه آغشت را در کردان به عنوان یکی از جاذبه های توریستی در این روستا دیده باشید یا درباره آن شنیده باشید. این ویلا در کردان واقع شده است و شبیه به قلعه هاگوارتز در داستان هری پاتر طراحی شده است. این قلعه که به سبک گاتیک طراحی شده است ویلای زیبا و منحصر به فرد در کردان به حساب می آید. از طرفی برخی از شهرک های ویلایی ساحلی در شمال کشور نیز به الهام از این سبک دارای سقف هایی نوک تیز، طاق های بلند و البته پله هایی اسپیرال سنگی، برج های بلند سنگی، درب بزرگ و یکی از ویژگی های بارز این سبک یعنی پنجره های بزرگ می باشند.

اصول طراحی نما به سبک گوتیک

کلیسای نتردام به سبک گوتیک

کلیسای نتردام به سبک گوتیک

اگرچه امروزه نمای ساختمان و خود بنا به طور کامل بر اساس سبک معماری گوتیک طراحی و ساخته نمی شود ولی معماری مدرن کم و بیش از المانهای طراحی ویلا به سبک گوتیک الهام می گیرد. حتی برج های مدرن و آسمان خراش ها نیز از این سبک معماری تبعیت کرده و به صورت بنایی عمودی سر به فلک کشیده طراحی می شوند. طراحی نما اهمیت زیادی در زیبایی بنا دارد و اولین بخش ساختمان است که بیننده با آن روبرو می شود و معرف شخصیت و هویت بناست. با این حال طراحی نما گوتیک به طور کامل امروزه دشوار خواهد بود چرا که طراحی ویلا گوتیک هزینه بر و نیازمند صرف زمان زیاد است. از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست از این رو با توجه به هزینه های سرسام آور زندگی شهری طراحی ویلا گوتیک میتواند هزینه ها را افزایش دهد. شاید در طراحی ویلا به طور کامل از اصول طراحی به سبک گوتیک استفاده نشود ولی کلیساهایی از جمله کلیسای نوتردام، کلیسای وست مینستر و ساگرادا فامیلیا زیبایی منحصر به فردی دارند که اجازه نمی دهند سبک گوتیک محبوبیت خود را از دست دهد.

عوامل موثر در طراحی ویلا گوتیک

طراحی و ساخت ویلا جدای از سبکی که ویلا طراحی می شود به موقیت زمین، مساحت ویلا، شرایط آب و هوایی و نهایتا سبک طراحی ویلا بستگی دارد. موقعیت زمین اهمیت زیادی در طراحی و ساخت ویلا دارد. بسته به اینکه هدف از طراحی ویلا اقامت دائم در آن باشد می بایست امکانات رفاهی با قابلیت دسترسی آسان و همیشگی در نظر گرفته شود. برای مثال می بایست موقعیت زمین از مدرسه و محل کار و مراکز تجاری در صورت نیاز سنجیده شود. از طرفی می بایست موقعیت زمین در فضایی باشد که به دور از آلودگی صنعتی و صوتی باشد تا آرامش را برای ساکنین فراهم آورد. خیابان اطراف ویلا نیز نباید پر رفت و آمد باشد در این صورت ویلا فضای آرامش بخش تری خواهد داشت. از طرفی مساحت ویلا نیز همانطور که اشاره شد اهمیت زیادی در طراحی و ساخت ویلا دارد. با این حال این نکته نیز به متغیر مستقلی یعنی بودجه شما بستگی دارد هر چقدر ویلا بزرگتر باشد هزینه های طراحی و ساخت نیز افزایش می یابد.

عوامل موثر در طراحی ویلا گوتیک

عوامل موثر در طراحی ویلا گوتیک

از طرفی یکی دیگر از عوامل موثر در طراحی ویلا همانطور که اشاره کردیم سبک طراحی ویلا می باشد و اگر مایل به انتخاب سبک گوتیک هستید می بایست اشاره نماییم دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک دارای هارمونی با طراحی نما گوتیک می باشد. به عبارت دقیق تر پالت رنگی که برای این سبک طراحی در نظر گرفته می شود رنگهای تیره مثل سیاه، آبی و سبز تیره و خاکستری می باشد و در واقع حس مرموز و عجیبی به دکوراسیون خانه می دهد. می بایست اشاره نماییم که طراحی داخلی ویلا به طور کامل به سبک گوتیک برای زندگی دائمی به دلیل پالت رنگی به کار رفته شاید مناسب نباشد ولی می توان از المانهایی از جمله نورپردازی، منبت کاری چوبی، دیواری به رنگ های ذکر شده و غیره بهره برد.

مراحل طراحی و ساخت ویلا گوتیک

مراحل طراحی و ساخت ویلا گوتیک

مراحل طراحی و ساخت ویلا گوتیک

جهت طراحی ویلا به سبک گوتیک با الهام گرفتن از المان های ذکر شده معماران حرفه ای می توانند به طراحی ویلا در سبک گوتیک بپردازند و در جهت ساخت این ویلا نیاز است مراحلی را رعایت نماییم. به عنوان کارفرما پس از انتخاب زمین می توانید برای دریافت مشاوره از معمار خود بخواهید به صورت حضوری از سایت پروژه بازدید نماید و یا با ارسال عکس و اندازه های درست از مشاوره لازم برای طراحی ویلا خود بهره مند گردید. پس از آنکه طراح با خواسته ها و نیازهای افراد ویلا آشنا شد و طرفین به توافق رسیدند، قردادی بین کارفرما و معمار طراحی می شود و پس از بازبینی توسط کارفرما تا مرحله تایید نهایی انعقاد می شود. هزینه اجرا برآورد و به اطلاع کارفرما می رسد، سپس قرارداد اجرای پروژه بسته می شود. مطابق طرح تایید شده اجرای پروژه آغاز می گردد و در زمان درج شده در قرارداد پروژه تحویل داده می شود. پس از طی زمان تعیین شده مرحله پایان عملیات و تحویل پروژه فرا خواهد رسید. همانطور که اشاره کرده ایم ویلا گوتیک به دلیل تزیینات و جزییات در طراحی و البته بهره گیری از سنگ به عنوان متریال اصلی طراحی نما گوتیک هزینه بر است و همچنین زمان بیشتری را برای اجرا احتیاج دارد و اگر مایلید ویلایی در این سبک داشته باشید می بایست این نکات را در نظر بگیرید.

پرسشهای متداول پیرامون طراحی ویلا گوتیک

  1. طراحی ویلا گوتیک به چه صورت است؟ معماری گوتیک بین قرن دوازدهم تا شانزدهم میلادی رایج و به طور کامل در خدمت کلیساها بوده است. با این حال امروزه برخی از علاقه مندان این سبک اقدام به طراحی ویلا گوتیک که در واقع الهامی از این سبک است می نمایند. در طراحی ویلا گوتیک دیوارها باریک، برجها کشیده و سر مناره ها تیز می باشد و همانند هر سبک کلاسیک تکرار و تاکید در این طراحی ساختمان تکرار می شود.
  2. المانهای طراحی ویلا گوتیک چیست؟ در طراحی ویلا گوتیک المانهایی از جمله پنجره هایی بزرگ شیشه ای رنگی، طاق های نوک تیز، طاق های جناقی، تکیه گاه قوسی ( پشت بند های معلق)، تزیینات و توری کاری می باشد.
  3. چه متریالی برای طراحی ویلا گوتیک به کار برده می شود؟ در طراحی اسکلت ویلا گوتیک از آهن استفاده می شود و سپس به کمک تکیه گاه ها و طاق های جناقی دنده دار از سنگ برای طراحی نما گوتیک به صورت دیوارهایی نازک بهره برده می شود.
  4. آیا طراحی ویلا به سبک گوتیک منسوخ شده است؟ این سبک به دلیل محبوبیتی که در دنیای معماری دارد به شکل گذشته نه ولی به صورت الهامی زیبا از معماری گوتیک در طراحی ویلا به کار برده می شود.
  5. آیا طراحی ویلا گوتیک مقرون به صرفه است؟ بله، جزییات مربوط به طراحی ویلا گوتیک زیاد است و از این رو هزینه های بیشتری را برای کارفرما ایجاد می نماید. از طرفی اجرای طرح زمانبر است و در نتیجه نیاز به صرف هزینه بیشتر برای اجرا ویلا گوتیک وجود دارد.

 

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *