طراحی

طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز

در نماسازی مدرن بهره گیری از بتن برای نما دور از انتظار نیست در واقع بر خلاف طراحی نما کلاسیک که تنها از سنگ و در شرایط نئوکلاسیک از سیمان و سنگ در کنار هم برای طراحی نما استفاده می شود می توان بسیاری از نماهای امروزی را به کمک بتن تهیه و در واقع دیگر بتن نقش معموا خود یعنی سفت و محکم کردن و مقاوم سازی نما را از دست می دهد و با تغییر موادی که با بتن ترکیب می شود و تغییر روش تولید بتن می توانیم بتن اکسپوز یا بتن نما را تولید نماییم. در واقع طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز با به کارگیری این ماده بتنی جدید انجام می شود و دارای سطحی صیقلی و صاف می باشد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم نمی توان از این بتن را برای اجرای سایر نماها استفاده کرد. استفاده از بتن اکسپوز به بنای شما احساس یه کارخانه یا فضای صنعتی و خشک را می دهد ولی با اضافه کردن سایر متریال ها مثل چوب می توان نمایی زیبا و بافتی مدرن به نمای ساختمان خود ببخشید. توجه داشته باشید که نمای بتن اکسپوز به صورت نما پیش ساخته نیز وجود دارد و می توان در طراحی نمای ساختمان از آن بهره ببریم. اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز چیست با ما همراه شوید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز چیست؟

طراحی نمای مدرن بتن اکسپوزی ساختمان با بهره گیری از بتن اکسپوز یکی از روش های طراحی نمای مدرن به حساب می آید. ترکیب بتن با متریال های مختلف نمای بتن اکسپوز را می سازد که نوعی بتن محکم در ابعاد بزرگ به حساب می آید. در واقع برای تهیه بتن اکسپوز از شن و ماسه، سیمان و آب بهره برده می شود که به آن مواد روان و پرکننده، الیاف بتنی، افزودنی های خاص اضافه می شود. از بتن اکسپوز نه تنها برای تهیه نمای ساختمان مدرن استفاده می شود بلکه برای نمای دکوراسیون داخلی نیز از بتن اکسپوز بهره برده می شود. بتن اکسپوز را می توان به صورت بلوک های پیش ساخته بدون سوراخ و تخلخل تهیه کرد و با این کار بتن اکسپوز شده در مقابل نفوذ آب بسیار مقاوم خواهد بود.
پرداخت بتن اکسپوز به روش های مختلف انجام می شود و این روشها شامل اسید کاری، شست و شوی بتن یا واش بتن، سند بلاست، برس زنی، چکش کاری و البته تزریق رنگ دانه می شود. به دلیل مقاومت و سادگی این بتن گزینه مناسبی برای نمای بیرون ساختمان به حساب می آید و گزینه مناسبی برای نازک کاری دیوار و البته پوشش دهی برای کف ها به حساب می آید.

انواع بتن اکسپوز برای طراحی نما

انواع بتن اکسپوز برای طراحی نما

بر اساس کاربری بتن اکسپوز، رنگ، بافت و حتی طرح آن می توان انواع بتن اکسپوز را تقسیم بندی نماییم. بر اساس کاربری آن می توان گفت بتن اکسپوز در طراحی نمای داخلی، طراحی نمای ساختمان، کف، سقف و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. از لحاظ رنگ تنوع مربوط به این نمای بتن اکسپوز معمولا بدون رنگ یا با رنگ اصلی خود یعنی خاکستری استفاده می شود و یا به صورت رنگی، تک رنگ یا چند رنگ، استفاده می شود. به لحاظ بافت نیز می توان به نمای بتن صیقلی یا پولیش داده شده و زیر که بدون پولیش است اشاره کنیم. در نهایت بتن اکسپوز در طرح هایی از جمله مربعی یا مستطیلی، سه بعدی و یا طرح دار تهیه و به فروش می رسد.

اجرای نمای مدرن بتن اکسپوز

اجرای نمای مدرن بتن اکسپوز

پس از طراحی نمای مدرن بتن اکسپوزیت نوبت به اجرای قطعات بتن اکسپوز پیش ساخته می شود که معمولا با نام پنل برای قطعات بزرگ یا قطعات کوچک با نام تایل شناخته می شوند.اجرای این نماهای بتن اکسپوز به روش خودنگهدار یا با اتصال به اسکلت سازه انجام می شود. البته می بایست توجه داشته باشیم که بسته به چگالی بتن نحوه اجرا متفاوت خواهد بود. چگالی کمتر برای روش نصب به صورت خودنگهدار مناسب می باشد و قطعات بزرگ به صورت پنلهایی به اندازه فاصله بین دو ستون و کف مجاور تهیه می شوند و به اسکلت سازه متصل می شوند. در واقع این قالب ها به کمک قالب های مخصوص چوبی یا شیشه ای تولید می شوند و حتی در مواقعی قفسه آرماتور را در این قالب ها قرار می دهند تا پنل ها دقیقا قالب آرماتور ساخته شوند و پس از تهیه با روشهای مختلف که پیش از این گفتیم پرداخت می شوند.

کاربرد بتن اکسپوز

کاربرد بتن اکسپوز

همانطور که پیش تر به آن اشاره کرده ایم از بتن در گذشته برای ساخت زیربنای ساختمان استفاده می شده است و با پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها از بتن برای ساخت زیربنا و اسکلت ساختمان استفاده می شود بلکه بهره گیری از این متریال برای طراحی دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی برای طراحی نمای مدرن بسیار پرکاربرد است. به طور کلی از بتن اکسپوز در ساخت مسیر ورودی ویلا و کف ویلا، دیوار و سقف ساختمان و ویلا، از پانلهای بتن اکسپوز در ساخت پارک و فضاهای تفریحی، محوطه استخر و حتی پارکینگ استفاده می شود. دلیل استفاده از بتن اکسپوز علاوه بر ارائه نمایی ساده و در عین حال زیبا، قیمت ارزان آن به نسبت سایر انواع متریال است. همچنین می بایست اشاره نماییم طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز دار می تواند مزایایی از جمله سرعت اجرای بالا، قابلیت نصب در شرایط آب و هوایی مختلف، مناسب به عنوان عایقی در برابر حرارت و سر و صدا، استحکام زیاد، مقاومت بالا در برابر یخ زدگی، حرارت زیاد و آتش سوزی، نصب به صورت طراحی نما خشک و البته نصب به صورت سنتی را برای شما فراهم آورد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به لیست قیمت طراحی نما مراجعه فرمایید.

پرسش های متداول پیرامون طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز

  1. طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز چیست؟ طراحی نمای مدرن بتن اکسپوزی ساختمان با بهره گیری از بتن اکسپوز یکی از روش های طراحی نمای مدرن به حساب می آید. ترکیب بتن با متریال های مختلف نمای بتن اکسپوز را می سازد که نوعی بتن محکم در ابعاد بزرگ به حساب می آید.
  2. کاربرد طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز در چه بخش هایی است؟ در گذشته برای ساخت زیربنای ساختمان استفاده می شده است و با پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها از بتن برای ساخت زیربنا و اسکلت ساختمان استفاده می شود بلکه بهره گیری از این متریال برای طراحی داخلی و نمای بیرونی برای طراحی نمای مدرن بسیار پرکاربرد است. در ساخت مسیر ورودی ویلا و کف ویلا، دیوار و سقف ساختمان و ویلا، از پانلهای بتن اکسپوز در ساخت پارک و فضاهای تفریحی، محوطه استخر و حتی پارکینگ نیز می توان از بتن اکسپوز بهره برد.
  3. بتن اکسپوز برای طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز چطور تهیه می شود؟ برای تهیه بتن اکسپوز از شن و ماسه، سیمان و آب بهره برده می شود که به آن مواد روان و پرکننده، الیاف بتنی، افزودنی های خاص اضافه می شود.
  4. انواع طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز چه دسته بندی دارد؟ بتن اکسپوز بر اساس کاربری، رنگ، طرح و بافت تقسیم بندی می شود. دکوراسیون داخلی، طراحی نمای داخلی و طراحی نمای بیرونی (کاربری)، بدون رنگ و رنگی، طرح دار، ساده به صورت مستطیل و مربع، سه بعدی و در نهایت از لحاظ بافت صیقلی و زبر تقسیم بندی است که برای طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز استفاده می شود.
  5. اجرای بتن اکسپوز در طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز به چه صورت انجام می شود؟ بتن اکسپوز را برای طراحی نمای مدرن بتن اکسپوز می توان به دو صورت نمای خشک و نصب به روش سنتی اجرا کرد. در روش نمای خشک که در طراحی نمای مدرن امروزه بسیار پرکاربرد است، بسته به اندازه و چگالی بتن نصب این نمای بتن اکسپوز به صورت خودنگهدارنده و یا اتصال به اسکلت سازه صورت می گیرد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

پروژه مسکونی جناب آقای میثاقیان در زمینی به متراژ 545 متر مربع (ابعاد21*25 متر)، با موقعیت جنوبی در شمال شهر تهران در منطقه ولنجک واقع ...

ادامه مطلب