طراحی

نمای جی اف آر سی (gfrc)

زیبایی محیط یک شهر وابستگی زیادی به زیبایی عناصر تشکیل دهنده آن یعنی ساختمان های مسکونی، تجاری، فضای سبز و غیره دارد و آنچه از یک ساختمان می تواند فضای شهر را زیبا نماید همانطور که می توانید حدس بزنید نمای ساختمان است. بهره گیری از تیمی حرفه ای جهت نماسازی ساختمان خود می تواند اولین گام برای رسیدن به فضا و محیطی زیبا برای زندگی و یا کار باشد. یکی از انواع نماهای مدرن که امروزه جایگاه قابل توجهی بین طرفداران سبک مدرن پیدا کرده است، نمای جی اف آر سی(gfrc) می باشد که با پیشرفت تکنولوژی جی اف آر سی به متریال های طراحی نما اضافه شده است و نقش پر رنگی برای طراحی نمای مدرن را ایفا می نماید. اما پیش از اینکه از نمای جی اف آر سی برایتان بگوییم بهتر است ابتدا به این نکته اشاره کنیم GFRC چیست؟

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

gfrc چیست؟

gfrc چیست؟

زمانی که بتن تقویت شده با الیاف شیشه یا gfrc صحبت می شود منظور نوعی بتن است که الیاف شیشه ای به تقویت بتن پرداخته و در نهایت به صورت پانل هایی برای طراحی نما ساختمان به کار برده می شوند. مواد سازنده این بتن های الیاف شیشه ای شامل الیاف یا فیبر شیشه است که در برابر الکل دارای مقاومت بسیار زیادی است و بین ماتریس یک بتن و یا سرامیک قرار گرفته است. این فیبرهای شیشه حامل بار هستند و ماتریس بتن یا سرامیک آنها را سر جای خود نگه می دارند و کمک می کند بار بین الیاف منتقل گردد و در نتیجه از آسیب های محیطی جلوگیری شود. از طرفی الیاف شیشه نیز به تقویت عملکرد بتن یا سرامیک در برابر آسیب های احتمالی میپردازد. جی اف آر سی نوعی متریال برای طراحی نما کامپوزیت به حساب می آید و از آن برای کاربریهای تزیینی استفاده می شود. به خصوص در نماسازی ساختمان های مدرن استفاده از نمای جی اف ار سی بسیار رایج است.

نمای جی اف آر سی چیست؟

نمای جی اف آر سی چیست؟

بتن یکی از متریالهای پرکاربردی در ساخت اسکلت بنا و البته در بسیاری از مواقع برای افرادی که مایل به داشتن نمایی منحصر به فرد در عین سادگی می باشند، بتن یک از متریال هایی است که می تواند کارفرمایان را به هدفشان برساند. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی همانطور که پیشتر اشاره نموده ایم بتن به صورت ساده و یا به صورت کامپوزیت شده با الیاف شیشه ای به کار گرفته می شود. این نوع از بتن با نام gfrc شناخته می شود و با اضافه کردن فیبر شیشه، سیلیس و سایر مواد، مقاومت بتن را در برابر عواملی هچون فرسایش، کشش، آسیب های مکانیکی و حرارت افزایش می دهد. با توجه به مقاومت و استحکام بالای بتن تقویت شده با الیاف شیشه، نمای جی اف آر سی یکی از انواع نما پیش ساخته معتبر و پرطرفدار به حساب می آید. حتی استفاده از این بتن پیش ساخته برای ساخت پنلهای مشبک به منظور به کارگیری در ساخت طرح های اسلیمی برای سبک های سنتی و معماری ایرانی مناسب می باشد. نمای جی اف ار سی (gfrc) نه تنها در سبک مدرن حتی در برخی از مواقع در ویلا کلاسیک، ویلا سنتی و ویلا ایرانی نیز به کار برده می شود و به دلیل اینکه در مقایسه با آجر، سنگ و سایر متریال مقرون به صرف هستند کاربرد آنها افزایش یافته است و کارفرمایان می توانند با صرف هزینه کمتر به نمایی زیبا و دلخواه خود برسند.

اجرای نمای جی اف ار سی

اجرای نمای جی اف ار سی

برای اجرای نما جی اف ار سی بهتر است ابتدا به نحوه تولید این نوع از متریال اشاره کنیم. دو روش برای ساخت جی اف آر سی وجود دارد که شامل روش اسپری کردن و روش پرمیکس کردن است و در ادامه بیشتر درباره آن خواهیم گفت.

طرح جی اف آر سی

در روش اسپری کردن که اولین بار در سال 1970 به کار گرفته شده است، با نازل مخصوص اقدام به پاشیدن دوغابی از بتن سیال و الیاف شیشه روی قالب هایی از قبل تعبیه شده می شود و لازم به ذکر است می توان از این روش برای طراحی و اجرای نما تا 20 متر مربع بهره برد. پس از فرایند اسپری کردن، ملات تهیه شده از بتن و الیاف شیشه با استفاده از غلتک متراکم و سپس لایه دوم دوباره روی سطح قالب اسپری می شود و در نتیجه نه تنها مقاومت متریال بالا می رود بلکه با فشرده کردن ضخامت سطح نما نیز کم می شود. روش اسپری کردن راهی مناسب برای ایجاد انواع قالب ها در اشکال و فرم های مختلف می باشد و مقاومت بالایی به نسبت روش پرمیکس و همچنین هزینه ای بیشتر نیز دارد.

نمای جی اف ار سی

از طرفی در روش پرمیکس ابتدا مخلوطی از ماسه، سیمان، آب و مواد دیگر تهیه می شود و سپس الیاف شیشه ای به این ترکیب اضافه شده و در نهایت در قالب های مخصوص این مخلوط را قرار می دهند تا پانلهای جی اف آر سی فرم بگیرد. قالب های به کار گرفته شده برای ساخت این پانلها بسیار انعطاف پذیر بوده و می توان به کمک آنها طراحی های مختلف را انجام دهیم.
حال اگر بخواهیم برایتان روش اجرای نمای جی اف ار سی را بازگو کنیم می بایست به انواع آن یعنی روش خشک و اسکوپ و دوغاب اشاره نماییم.

روش خشک اجرای نمای ساختمان جی اف آر سی

روش خشک اجرای نمای ساختمان جی اف آر سی

در مقاله طراحی نما خشک به روش نصب و اجرای نما به صورت خشک اشاره نموده ایم و در مقاله گفته شده از شیوه اجرای gfrc برایتان گفته ایم. می بایست اشاره نماییم که ابتدا می بایست زیرسازی لازم جهت اجرای نما خشک را در نمای ساختمان ایجاد نموده و پس از نصب پروفیلهای فلزی که شبیه قوطی هایی هستند، پانل خشک شده gfrc در این قوطی ها قرار داده می شوند. حال به روش نمایان یا به روش غیر نمایان این نما نصب شده و لازم به ذکر است که می توانیم با استفاده از پیچ هایی این قالب ها را به سازه زیرین پیچ نماییم.

روش اسکوپ و دوغاب نمای ساختمان جی اف آر سی

روش اسکوپ و دوغاب نمای ساختمان جی اف آر سی

روش اسکوپ و دوغاب برای نصب نمای ساختمان gfrc رایج نیست چرا که می بایست این پنلهای بتنی را با استفاده از دوغاب ریزی پشت پانل نصب نماییم. ولی پیش از آنکه پانل به دوغاب آغشته شود ابتدا فرایند اسکوپ کردن صورت می گیرد و و برای اسکوپ کردن می بایست سیم مفتولهای گالوانیزه در داخل نمای جی اف ار سی برای استحکام بیشتر نما قرار گیرد.

قیمت نمای جی اف ار سی

قیمت نمای جی اف ار سی

نمای ساختمان جی اف آر سی مثل همه انواع نماها به متراژ نما، ارتفاع ساختمان، نوع طراحی و البته روشی که نمای ساختمان gfrc اجرا می شود نیز اهمیت زیادی دارد. از این رو برای اینکه به آسانی بتوانید قیمت نمای جی اف ار سی را تخمین بزنید توصیه می نماییم با گروه معماری همستان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره همکاران ما جهت انتخاب بهترین طراحی برای نما ساختمان خود بهره ببرید. از طرفی لیست قیمت طراحی نما برای اطلاعات بیشتر در همستان منتشر گردیده است.

پرسش های متداول پیرامون نمای نمای جی اف آر سی(gfrc)

  1. نمای جی اف آر سی(gfrc) چیست؟ نمای جی اف آر سی(gfrc) در واقع نوعی پنل بتنی است که با الیاف شیشه ای تقویت شده است و به نسبت دارای استحکام و حالت پذیری بیشتری نسبت به بتن معمولی است. مواد سازنده این بتن های الیاف شیشه ای شامل الیاف یا فیبر شیشه است که در برابر الکل دارای مقاومت بسیار زیادی است و بین ماتریس یک بتن و یا سرامیک قرار گرفته است.
  2. نمای جی اف آر سی(gfrc) چه کاربردی دارد؟ نمای جی اف آر سی نوعی از نمای پیش ساخته به حساب می آید که برای ساخت خانه هایی با نمای مدرن و طراحی ویلا به صورت مدرن مناسب است. البته می بایست اشاره نماییم که این مساله به این معنی نیست که نمی توان از نمای جی اف آر سی برای طراحی ویلا کلاسیک، ویلا رومی، ویلا به سبک ایرانی و سنتی بهره نبرد.
  3. نمای جی اف آر سی(gfrc) چطور تولید می شود؟ نمای جی اف آر سی از طریق دو روش اسپری و پرمیکس تهیه می شود. در روش اسپری ملات مربوط به بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای روی قالب اسپری شده با غلتک فشرده شده و دوباره اسپری می شود تا لایه ای نازک از جی اف آر سی تهیه شود. در نوع دوم این ملات با الیاف شیشه ای کوتاه تری در قالب های انعطاف پذیری قرار می گیرند تا شکل گیری پنل صورت گیرد.
  4. بهترین روش برای اجرای نمای جی اف آر سی(gfrc) چیست؟ بهترین روش برای اجرای نمای جی اف آر سی روش طراحی نما خشک می باشد. در واقع با استفاده از قوطی هایی که در زیرسازی نما قرار می گیرند می توانید پانل نمای جی اف آر سی را در این قوطی قرار دهید و به روش نمایان یا غیر نمایان نما خشک را به قوطی متصل نمایید.
  5. قیمت نمای جی اف آر سی(gfrc) چطور تعیین می شود؟ برای اینکه بتوانیم بفهمیم قیمت نمای جی اف آر سی(gfrc) به چه صورت است نیاز است متراژ نما، ارتفاع ساختمان، سبک و روش طراحی نما، روش اجرای نمای جی اف آر سی(gfrc) و البته هزینه های طراحی نما را در نظر بگیریم.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

چالش اصلی در طراحی مجتمع مسکونی صدف، سازه از پیش طراحی و ساخته شده پروژه بود. طراح باید پلان و طراحی نما را مطابق اصول طراحی خود، خواست...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

پروژه مسکونی جناب آقای میثاقیان در زمینی به متراژ 545 متر مربع (ابعاد21*25 متر)، با موقعیت جنوبی در شمال شهر تهران در منطقه ولنجک واقع ...

ادامه مطلب

طراحی ویلا کردان شماره 2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هر چه سریع تر زندگی صنعتی، نیاز به جدایی افراد از شلوغی شهر و گذران اوقات در محیط های بکر و آرام حاشیه ...

ادامه مطلب