دسته بندی ها طراحی

گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

گواهی پایان کار ساختمان یک سند است که نشان می‌دهد ساخت و ساز ساختمان شما بر اساس اصول فنی و مقررات ملی ساختمان بنا شده است. این گواهی پس از تکمیل ساخت ساختمان، از سوی شهرداری صادر می‌شود. گرفتن پایان کار ساختمان بطور میانگین 6 – 8 ماه طول می‌کشد. هزینه دریافت این گواهی بسته به شهر و منطقه ساخت سازه و متراژ و کاربری ساختمان، متغیر است. داشتن جواز پایان کار ساختمان جهت ثبت سند، انتقال سند و انشعابات ملکی لازم است و بدون آن، سند مالکیت برای شما صادر نخواهد شد. معمولا به ساختمان‌هایی که گواهی اتمام عملیات ساختمانی ندارند، وام تعلق نمی‌گیرد. جهت درخواست صدور و دریافت گواهی پایان کار، به دفاتر خدمات الکترونیک (در شهرها) و دهداری و یا بنیاد مسکن (در روستاها) مراجعه نمایید و پرونده تشکیل دهید. مدارک لازم جهت تشکیل پرونده و مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان در ادامه توضیح داده شده است.

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان سندی است که پس از اتمام ساخت ساختمان برای مالک ساختمان صادر می‌شود تا گواه این باشد که سازه به لحاظ مهندسی، فنی و قوانین شهرداری، استاندارد است و مشکلی ندارد. بنابراین، صدور گواهی اتمام کار عملیات ساختمانی به این معنی است که ملک شما از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مربوطه، استاندارد و قانون مدار است. این گواهی تا زمانی که تغییرات اساسی در سازۀ خود ایجاد نکنید (مثلاً افزودن در متراژ بنا) اعتبار دارد.

گواهی پایان کار ساختمان توسط چه ارگانی صادر می شود؟

همان نهادی که وظیفه صدور پروانه ساختمان را بر عهده دارد، کارهای مربوط به جواز پایان کار ساختمان را نیز انجام می‌دهد. بنابراین، جهت دریافت گواهی اتمام کار ساختمان در شهرها، باید به دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری ها مراجعه کنید.

گواهی پایان کار ساختمان‌های روستایی نیز از سوی دهداری و یا بنیاد مسکن روستای مربوطه صادر می‌شود. در واقع، همان نهادی که پروانه ساختمان روستایی را صادر می‌کند، صدور گواهی پایان کار را نیز بر عهده دارد.

هزینه صدرو گواهی پایان کار ساختمان چقدر است؟

هزینه‌ای که جهت دریافت گواهی پایان کار ساختمان باید پرداخت کنید، هر سال تغیر می‌کند. علاوه بر این، این هزینه در شهرها و استان‌های مختلف، مناطق مختلف و برای ساختمان‌های با کاربری مختلف، فرق می‌کند. برای خانوادۀ جانبازان، شهدا و آزادگان، تخفیفات ویژه 70 درصدی وجود دارد که می‌توانند بهره‌مند شوند.

چرا داشتن گواهی پایان کار برای ساختمان ها لازم است؟

  • برگ گواهی اتمام عملیات ساختمانی، در واقع گویای سلامت ساختمان شماست! سلامت سازه به لحاظ فنی – مهندسی. همچنین گویای این است که ساخت سازه بدون تخلف صورت گرفته است.
  • تا زمانی که برگ گواهی اتمام عملیات ساختمانی را نداشته باشید، برای ساختمان‌تان سند صادر نمی‌شود.
  • بدون این گواهینامه، امکان فروش، رهن و یا اجارۀ ساختمان خود را نخواهید داشت.
  • نبود گواهی پایان کار، امتیاز وام برای ساختمان را از بین می‌برد.
  • بدون آن، امکان پیش فروش واحدهای ساختمان را نخواهید داشت.
  • گواهی پایان کار ساختمان، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از سوی اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می‌آورد. پس از صدور صورت مجلس تفکیکی می‌توان برای هر کدام یک از واحدهای موجود در بنا، سند مالکیت مجزا صادر نمود.
  • چنانچه برای ساختمان نو ساز خود اقدام به دریافت پایان کار نکنید، مشمول جریمه نقدی و حتی پُلمت ساختمان خواهید شد.

برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان چه مدارکی لازم است؟

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان.
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل و وکالتنامه او (در صورتیکه وکیل تعیین کرده‌اید).
  3. اصل و کپی سند مالکیت
  4. اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه (در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد).
  5. اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه.
  6. اصل و کپی پروانه ساختمان.
  7. ارائه برگه تعهد نظارت.
  8. اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن (در مورد ساختمان‌های قدیمی که پایان کار ندارند).
  9. ارائه کارت سازه، تمام گزارش‌های مرحله‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی.
  10. نقشه معماری ملک با مهر شهرداری منطقه همراه با CD آن.
  11. همراه داشتن برگه‌ای که نشان دهنده تاییدیه استاندارد آسانسور بنا است، ضروری است.
  12. داشتن گواهی عدم خلاف ساختمان.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

برای اینکه گواهی پایان کار ساختمان خود را دریافت کنید، لازم است کار ساخت و ساز به اتمام رسیده باشد. یعنی علاوه بر سفت کاری، نازک کاری ساختمان و کارهای مربوط به تأسیسات برقی و مکانیکی نیز انجام شده و به پایان رسیده باشد. این موارد باید توسط مهندس ناظر تأیید شده باشد. چنانچه تمامی این مراحل را طی کرده باشید، می‌توانید برای دریافت گواهی خود اقدام کنید. طی این پروسه، باید مراحل زیر را بگذرانید:

  1. تشکیل پرونده جهت درخواست برگ پایان کار ساختمان.
  2. دریافت فرم درخواست پایان کار و تکمیل فرم.
  3. بازدید کارشناس از پروژۀ شما و تنظیم گزارش از پروژه.
  4. برطرف کردن تخلفات (در صورت وجود).
  5. تکمیل کردن برگه گواهی پایان کار توسط شهرداری و مهر و امضای تأیید.

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

تشکیل پرونده جهت دریافت گواهی پایان کار ساختمان

برای تشکیل پرونده، مدارکی که در بالا بیان شد آماده کنید و به شهرداری منطقه خود مراجعه نمایید. در مورد گواهی پایان کار روستایی، به دهداری یا بنیاد مسکن روستای خود مراجعه فرمایید. مدارک خود را تحویل دهید، فرم پایان کار را پُر کنید و آن را به همراه سند مالکیت، به شهرداری (یا دهداری و بنیاد مسکن) تحویل دهید. اگر پروژه شما از نوع نوسازی باشد، باید عوارض نوسازی را پرداخت کنید و فیش واریز را نیز به مدارک خود ضمیمه نمایید. فرم پایان کار شما در نهایت به دبیرخانه ارجاع داده می‌شود. دبیرخانه تاریخ و شماره‌ای برای فرم‌تان تعیین می‌کند و بر اساس آن، یک زمان بازدید از پروژه برای شما مشخص می‌گردد.

بازدید کارشناس از ساختمان

طبق تاریخی که در زمان تشکیل پرونده در دبیرخانه مشخص شد، یک کارشناس برای بازدید از ساختمان شما، به محل سازه می‌آید. کارشناس طی این بازدید یک گزارش تنظیم می‌کند. این گزارش به نهادی که تشکیل پرونده داده بودید ارائه می‌شود (شهرداری/دهداری/بیناد مسکن). شهرداری گزارش کارشناس خود را برای یک مهندس ناظر ارسال می‌کند تا یک سری بررسی‌ها را انجام دهند. این بررسی‌ها شامل گزارش مأمور فنی، اطلاعات موجود در پروانه ساختمان و زیربنای ساختمان است تا همه موارد با هم همخوانی داشته باشد. ممکن است در این بررسی ها، اضافه یا کاهش متراژ مشخص شود و تخلفاتی صورت گرفته باشد.

اگر تخلف نداشته باشید، به آخرین مرحله دریافت گواهی پایان کار ساختمان وارد می‌شوید. در صورت وجود تخلف، ابتدا باید تخلفات را بر طرف کنید.

برطرف کردن تخلفات ساخت و ساز و پرداخت جریمه

هر گونه تخلف در ساختمان سازی در کمسیون داخلی (ماده 100) مورد بررسی قرار می‌گیرد. طی این بررسی‌ها، ده روز به مالک ساختمان فرصت داده می‌شود تا تخلفات را بر طرف کند تا توضیحات خود را ارائه دهد. اگر توضیحات مالک قابل قبول بود که هیچ؛ در غیر ان صورت، باید جریمه نقدی پرداخت کند. اگر جریمه نقدی پرداخت شود، روند دریافت پایان کار ساختمان، ادامه می‌یابد.

اگر قادر به پرداخت جریمه نباشید، ممکن است حکم تخریب ساختمان صادر شود!

تکمیل برگه گواهی پایان کار و مهر و امضای آن

پس از بازدید کارشناس از پروژه ساختمانی شما، چنانچه سازه تخلفی نداشته باشد، نوبت به تکمیل برگه پایان کار و امضای آن است. در مورد سازه‌هایی که تخلف دارند، پس از رفع خلافی، نوبت به این مرحله می‌رسد.

گواهی پایان کار شما در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می‌شود. در نهایت به مهر و امضای شهردار و معاون شهردار می‌رسد. این مهر و امضا نشان می‌دهد که ساختمان شما طبق پروانه ساختمانی و با رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان بنا شده و آماده سکونت یا استفاده است.

گرفتن پایان کار ساختمان چقدر طول می کشد؟

واضح است که سرعت عمل، پیروی از قوانین و نظم در انجام امور اداری در مدت زمان صدور پایان کار مؤثر است. اما در کشور ما ایران، مواردی ممکن است سر راه شما قرار بگیرد و تغییراتی در مدت زمان دریافت جواز ایجاد کند. اگر ساختمان شما خلافی نداشته باشد، مراحل دریافت گواهی اتمام کار ساختمان راحت‌تر پیش خواهد رفت. به طور کلی گرفتن گواهی پایان کار ساختمان 6 تا 8 ماه طول می‌کشد. در مورد ساختمان‌های کلنگی و قدیمی، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. به ویژه اگر این ساختمان‌ها ابهامات ورثه‌ای داشته باشند.

ساختمان‌های متراژ بالا و ساختمان‌هایی که معماری و سازه پیچیده‌تری دارند، بررسی‌های بیشتری نیاز دارند. انجام این بررسی‌ها، در روند زمانی صدور پایان کار تأثیر گذار است.

استعلام گواهی پایان کار ساختمان

برای اطلاع از وضعیت گواهی پایان کار ساختمان خود، می‌توانید آن را استعلام کنید. جهت استعلام، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک منطقۀ خود مراجعه کنید. فرم مربوط به استعلام پایان کار را پُر کنید. مدارک مورد نیاز را اسکن و بارگذاری نمایید. هزینه‌ای هم باید جهت استعلام پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه، چگونگی وضعیت پایان کار ساختمان‌تان به صورت آنلاین اعلام می‌شود. برای استعلام پایان کار ساختمان، نام و نام خانوادگی مالک ساختمان، آدرس دقیق ساختمان و کد پستی لازم است.

جهت استعلام جواز پایان کار، می‌توانید از طریق سامانه‌ها آنلاین شهرداری‌ها هم اقدام کنید. البته برخی مواقع این سامانه‌ها با ارور مواجه می شوند و شما نمی‌توانید از وضعیت جواز خود مطلع شوید. شهرداری های هر یک از استان های کشور، سامانه اینترنتی مجزا دارند که با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، می توانید آدرس وبسایت یا سامانه اینترنتی شهرداری شهر و استان خود را جویا شوید. در مورد تهران، می توانید از طریق سامانه اینترنتی تهران من به آدرس https://my.tehran.ir/ اقدام نمایید.

 

همچنین بخوانید دربارۀ: مراحل اخذ جواز ساخت ساختمان